DNA Yachtinsurance
Voor wie service belangrijk vindt

Storm voor de boeg

Na de orkaan Harvey die Texas onder water zette en Irma die geen spaan heel liet van Sint-
Maarten, woedde in Nederland de eerste herfststorm. Hoe kun je de boot het best tegen

natuurgeweld beschermen?

Voorafgaand aan een orkaan of storm is de juiste locatie voor de boot kiezen van het grootste
belang. Boten die op het land staan, hebben een betere overlevingskans dan boten in het
water. Dat komt omdat de exemplaren in het water door de golven worden blootgesteld aan
enorme driedimensionale bewegingen. De bodem op het land komt over het algemeen niet in
beweging.
Zoek daarom een plek die zo beschut mogelijk is. Lagere plekken, zoals direct langs de rivier,
worden regelmatig overstroomd door de bijkomende zware regenbuien, dus hoe hoger, hoe
droger. Zet de boot op een stevige bok en ondersteun deze extra op de plekken waar de romp
is versterkt. Staat ze op een trailer, zet dan blokken aan beide zijden van de wielen en laat de
banden voor extra grip leeglopen. Veranker de boot aan de trailer en zorg dat de trailer ook
met de grond is verankerd, bijvoorbeeld met een grondanker.
In Nederland zal het niet zo vaak voorkomen, maar mocht de boot voor anker in het water
liggen, zoek dan een beschutte plek met zo min mogelijk kans op rondvliegende rommel.
Zorg dat de ankerlijnen niet kapot kunnen schuren op de plek waar ze contact met de boot
maken. Plaats daar eventueel oude handdoeken om het ’schavielen’ tegen te gaan. Ook
stukken tuinslang kunnen de kwetsbare plekken beschermen. Wellicht is het handig om een
vaste mooring te maken van een groot betonblok met een lange ketting en (een aantal)
drijvende boeien.
Als de boot in een jachthaven ligt, is het verstandig om met de havenmeester te overleggen
over de juiste maatregelen. Leg een boot vast met zoveel mogelijk voor-, achter- en
springlijnen. Landvastrubbers of veren kunnen vaak de eerste klappen al opvangen waardoor
de boot veel rustiger ligt. Plaats zoveel mogelijk stootwillen op plaatsen waar de boot contact
met andere objecten zou kunnen maken. Je kunt nooit te veel lijnen of fenders aanbrengen.
Zorg dat de stootwillen tussen de wal en het schip niet omhoog kunnen klimmen. Breng ook
extra dikke en lange lijnen aan. Deze zullen door de grotere reksterkte veel minder snel
breken. Leg ze dusdanig dat ze niet langs de boot, meerpalen en andere jachten schuren. Maak
de boot in getijdehavens altijd alleen aan de drijvende steigers vast.

Haal alle spullen die los op dek liggen, van boord of plaats ze onderdeks. Verwijder
bijbootjes, reddingsvlotten, buiskappen, bimini’s en zeilhuiken, maar ook rolfokken, jonen en
buitenboordmotoren. Kostbare navigatiespullen kunnen het beste van boord worden gehaald.
Zorg dat de accu’s volgeladen zijn voor het geval de bilgepomp overuren moet draaien.
Beschermende bouwzeilen zijn nauwelijks bestand tegen hevige wind, zelfs niet als ze met
elastieken zijn vastgezet. Voorafgaand aan een storm kun je deze beter weghalen. Bedenk wat
zou kunnen klapperen in de wind en tape dit vast of haal het van de boot af.
Let ook op boten van anderen. Soms kunnen buren in de jachthaven door omstandigheden niet
in staat zijn geweest om hun boot op de storm te voor te bereiden. Als je zorgt dat andere
boten geen schade oplopen, levert het een goed gevoel en meestal ook de eeuwige dank van
de eigenaar op.
Op onze website is een checklist stormmaatregelen te downloaden:
telegraaf.nl/VRIJ

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Jacht verzekeringen

Direct persoonlijk contact
DNA Yachtinsurance +31 (0)10-2909343
Altijd en overal goed geregeld
Regel het met DNA Yachtinsurance.