Een van de meest voorkomende oorzaken van brand op de boot, heeft te maken met fouten bij het tanken. Uiteraard gaat het tanken bij een boot anders in zijn werk dan bij een auto, vandaar dat wij een aantal veiligheidstips voor u op een rij hebben gezet.

Voorzorgsmaatregelen bij het tanken

19 december 2016

 

Een van de meest voorkomende oorzaken van brand op de boot, heeft te maken met fouten bij het tanken. Uiteraard gaat het tanken bij een boot anders in zijn werk dan bij een auto, vandaar dat wij een aantal veiligheidstips voor u op een rij hebben gezet.

 

Voorbereidingen voor het tanken

Schakel voor het tanken alle motoren uit. Zet ook de generator, kookpit en dergelijke uit. Sluit en vergrendel de luiken en poorten. Er is niet veel nodig om vuur te krijgen op de boot. Zorg dat de boot goed is afgemeerd, zodat u goed kunt tanken. Check ook voor het tanken dat er vlak bij u in de buurt geen boten zijn die gaan starten tijdens het tanken.

 

Uitneembare of ingebouwde tank

Bent u in het bezit van een tank die u uit de boot kunt pakken? Zet deze dan op de kade of oever en vul de tank hier. Als u een ingebouwde tank heeft, zorg dan dat het mondstuk in contact is met de vulslang. Wees voorzichtig met tanken.  Zorg er voor dat u niet zo snel tankt dat de brandstof uit de tank spat of overloopt tijdens het tanken.

 

Klaar met tanken

Bent u klaar met tanken? Check of de pomp uit staat. Let erop dat als u slang terug in de pomp zet dat u niet morst. Let er ook op dat er geen brandstof in de slang blijft zitten. Open de luiken en poorten weer en zet voor vijf minuten vol de ventilator aan. Dit doet u, zodat eventuele dampen uit de boot worden geblazen en er geen explosie zal ontstaan als u de boot start.

 

Dampen

Check ook voordat u de motoren weer aanzet, of alle dampen benedendeks weg zijn. Snuif in de binnenboord gebieden of u een brandstoflucht ruikt. Als dit het geval is, zorg dat de ventilator blijft draaien en zo alle dampen verdwijnen.

 

Brandstofsystemen controleren

Controleer op zijn tijd ook altijd het brandstofsysteem. Dit kan het beste gedaan worden als uw boot in het droogdok staat of het moment voordat u uw boot weer te water laat. Check hierbij de brandstoftank. Plastic en aluminium tanks moeten gecontroleerd worden op scheurtjes en mogelijke wrijfplekken die veroorzaakt zijn door trillingen. Staal- en gegalvaniseerde tanks moeten ook op wrijfplekken worden gecontroleerd, daarnaast moeten deze ook gecheckt worden op tekenen van roest of corrosie.

 

Checken brandstofleidingen en ontluchtingsslang

Controleer daarnaast de brandstofleidingen op loszittende verbindingen of wrijfplekken door trillingen. Controleer slangklemmen en slangen dat ze niet klem zitten, anders kunnen deze gaan scheuren. Check de of de ontluchtingsslang niet klem zit, geen scheurtjes heeft en niet verstopt zit. Als de leidingen of slangen zacht zijn, gekke of bolle plekjes hebben of wrijving plekjes hebben, vervang ze dan. Gebruik nieuwe klemmen als u een slang vervangt en zorg ervoor dat deze “approved for marine use” zijn, oftewel goedgekeurd voor gebruik in de scheepvaart.

Met deze voorzorgsmaatregelen bij het tanken van de boot kunt u weer veilig het water op, en een paar minuten extra gespendeerd bij het tanken van de boot kan een ongeluk voorkomen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

DNA Yachtinsurance +31 (0)10-2909343
Altijd en overal goed geregeld
Regel het met DNA Yachtinsurance.